Träning och studier

Har nu tränat i 5 dagar med med the butt master Leandro. Gör man träningen på rätt sätt så bränner det ordentligt... och det gillas för då hjälper det. Om det blir nån brazil butt lift får man väl vänta och se men lite mer vältränad är inte helt fel.
Är klar med mina insändningsuppgifter till skolan som ska in på söndag. Det är riktigt skönt att ha dem klara. Första uppgiften i Turism och resor fick jag MVG på...jippi!!! Vi skulle skriva om två olika sorters resor.

Thailand, pattaya, turism, resor, flyg, miljö

Strandpromenaden längs Jomtien Beach


Kulturella Kuba

 

Jag har valt att göra en kulturresa till Kuba som är en ö i Västindien. Jag har alltid velat resa till Kuba och var därför lite inställd på det landet redan när jag började gå igenom resekataloger.

Jag läste Fritidsresors katalog och ”Vings Värld” men hittade inget av intresse. Sedan läste jag Apollos resekatalog och där marknadsförde de Kuba som resemål. Deras marknadsföring var ungefär ”Havanna…charmig stad…, kritvita stränder”  Vad de menar med sin marknadsföring tror jag är att man kan åka till Kuba för att uppleva den rika kulturen men samtidigt hinna med lite avkoppling på Kubas vackra stränder, eller tvärtom, avkoppling på stranden med ett inslag av kulturen.
Apollo skriver på sin hemsida Salsa- och mamborytmerna som hörs runt om på Kuba förstärker intrycket av kubanernas livsglädje. Kulturen är rik och blomstrande. Det är över 45 år sedan revolutionen, men inom många områden har tiden stått stilla sedan dess.” För mig är det en lockande text för det jag söker, jag vill se det genuina, kulturella Kuba. Det är resebolagens uppgift att sätta en känsla i resan som lockar oss att köpa den.

Jag läste sedan i Läs och Res om Kuba och gick in på deras hemsida. De marknadsförde Kuba med rubriken ”Se Kuba innan det förändras”. Den rubriken lockade också mig för mitt mål med resan, jag vill se Kuba som det är nu innan allt är förändrat.
Jag var också inne på Penguin Travel där de marknadsförde med orden ”Det klassiska Kuba”.

Alla tre marknadsför Kuba på liknande sätt, klassiskt, charmigt, kulturellt. Dansen och musiken och stämningen är en viktig del av marknadsföringen och det är väl för att rytmen och musiken är en stor del av Kuba. Stränderna är också viktiga men jag anser att de betonar kulturen i högre grad.
 Deras marknadsföringar får mig att se Kuba och Havanna framför mig med rytmer från musiken, dansande människor på gatorna, cigarrtillverkning lite här och var och veteranbilar som rullar längs gatorna. Nästan som att åka en tidsresa 50 år bakåt. Om det verkligen är så är svårt att veta utan att fråga människor som varit där eller genom att resa dit själv. Men det är så resebolagen lyckas locka mig.

Det erbjuds olika sorts resor till Kuba, reguljärt för den som vill upptäcka på egen hand, charter för den som vill ha flyg och boende klart när de kommer dit och sedan kunna upptäcka själva fast med en fast punkt och till sist gruppresor för den som vill att någon annan ska planera hela deras resa eller den som vill känna tryggheten i att resa som grupp och ha en ledare att vända sig till. Hade jag rest helt själv hade jag kunnat välja en sådan resa.
I resan till Kuba hade jag valt att boka med Apollo där flyg och boende är klart. Anledningen är för att jag tror Kuba är väldigt olikt länder jag varit i förr och jag känner en viss osäkerhet, kanske är det svårt att få tag i boende, kanske är det fullbokat eller finns endast dåliga hotell. Genom att ha bra hotell bokat och att jag känner mig trygg där har jag redan avklarat 2 steg på Maslows behovstrappa.
Men jag tycker om att upptäcka själv och därför vill jag inte ha någon resa där de planerat varje dag åt mig därför klättrar jag gärna vidare på trappan själv med min respartner. Den här resan täcker ganska många punkter från våra behov vid resor. Fysiska behov då vi kan sola och bada på stranden, intellektuella behov så vi kommer få se en helt ny kultur, sociala behov då vi förhoppningsvis träffar nya vänner under resan och det är definitivt en ny miljö för oss.

Gruppresorna på Läs & Res och penguin.se tycker jag vänder sig till något äldre (25-50) och som är kulturintresserade, inte till barnfamiljer då det kan vara jobbigt att resa från ställe till ställe med barn och höra en massa historia. Jag kan bara tänka vad min snart 2-åriga dotter skulle tycka.
Apollos resa däremot anser jag kan vända sig även till barnfamiljer fast kanske med lite äldre barn som uppskattar kulturen eller som kan ligga vid stranden när de vuxna beger sig på sin kulturupplevelse. Men huvudsakligen är målgruppen kulturintresserad. Jag skulle inte åka till Kuba bara för att ligga på stranden och lata mig. Då finns det platser som passar mycket bättre för en sådan aktivitet.  

Turismen har blivit en väldigt viktig del av Kubas ekonomi. De har satsat mycket på att rusta upp gamla hotell och renovera fasaderna för att locka turister. Anledningen var att deras ekonomi blev så dålig efter Sovjetunionens slut att de var tvungna att få in pengar till landet på andra sätt. Idag står turismen för över hälften av inkomsten från utländsk valuta.

Både Penguin Travel och Apollo nämner miljön på sina hemsidor men jag kan inte hitta någon sådan information hos Läs & Res. Apollo nämner både miljön för naturen men även miljön för människorna och vill ha ett hållbart resande och även Penguin Travel visar ansvar för miljön och människorna dit de reser. Jag har tidigare inte funderat på vilket ansvar researrangörerna tar för miljön men nu när jag tänker efter är det faktiskt viktigt att de tar sitt ansvar för miljön i naturen men även arbetsmiljön för deras samarbetspartners.  

 

Thailand

Den första resan var barnfri vilket innebär att jag vill att den andra resan ska vara anpassad för barn. När man reser med barn vill man helst att allt ska gå smidigt. Det ska helst inte vara några byten med flyget, platsen man reser till ska vara barnvänlig och ha roliga aktiviteter. Det kan även vara skönt med all inclusive eftersom barn ska äta ofta och hitta restaurang med ett hungrigt barn kan vara jobbigt. Jag vet inte alls vart jag vill åka så jag läser igenom resekataloger och på internet för att få inspiration. Jag hittar av en slump en resa till Thailand fast det inte är alls dit jag tänkt åka eftersom jag åkt dit många gånger förut. Jag sökte och fick upp den på Google. Det stod ”Avspänd lyx för familjer i en orörd del av Thailand”. Den texten fick mig att klicka på länken och jag kom in på Fritidsresors hemsida.

Jag valde alltså till slut Blue Village Exotic Anantara Si Kao Resort & Spa i södra Thailand med Fritidsresor. Den fanns inte som All-inclusive men den fanns som halvpension och det duger. Där finns det sol och bad men även aktiviteter för barnen. En sådan resa skulle jag dock klara i max 2 veckor sen skulle jag vara tvungen att röra mig till platser med fler aktiviteter som djurparker, shopping, tempel ect.

Jag såg många marknadsföringar för Thailand i mitt letande men blev inte intresserad men så läste jag texten ”Avspänd lyx för familjer i en orörd del av Thailand”. Den rubriken fick mig att läsa mer och med alla deras aktiviteter för barnen valde jag den. Jag har rest mycket till Thailand tidigare men har bara varit i centrala och östra delen, aldrig så långt söderut och aldrig en del som är orörd. Det kan vara roligt att uppleva. Den här resan är mest för våra fysiska och sociala behov så länge vi bara tänker vara på hotellet och på stranden. Har man tänkt bege sig ut på fler äventyr runt omkring kan fler behov räknas in.

”Möjligheternas land” skriver Fritidsresor i sin katalog. Apollo har inte någon speciell rubrik men i texten skriver även de hur många valmöjligheter det finns i Thailand, hur mycket man kan göra. Det finns aktiviteter för alla. Både his Fritidsresor och Apollo kan man kombinera olika platser och hotell i sin resa helt som man vill för att resan ska passa just den som reser. De har rätt, i Thailand finns allt, för den som älskar sport finns bl.a. thai boxning och vattensporter, för den kulturella finns oändligt mycket att se, thaidans, Thailand historia och tempel, för soldyrkaren finns det hur många stränder som helst och för den som älskar att shoppa, här finns hur mycket billig shopping som helst. Jag förstår varför de skriver ”Möjligheternas land”.

I marknadsföring i allmänhet för Thailand riktar den sig mot de flesta men den resan jag valde riktar sig till familjer. Jag tycker rubriken ”Avspänd lyx för familjer i en orörd del av Thailandtalar för sig själv.
Det man kan tänka sig är att charterbolagen riktar sig mer mot par, familjer och äldre medan reguljärflygandet är mer vanligt för ungdomar som åker till Thailand för att resa runt och bo billigt som backpackers. Det kan man se speciellt i Fritidsresors katalog där de gör små reportage om människor som rest med dem tidigare. Det är ett par som gift sig, en barnfamilj och ett medelålders par.

Jag blev imponerad av Fritidsresors avsnitt om miljö på sin hemsida. Där finns det mycket information, allt från hur de arbetar för att få ett hållbart resande för miljön till hur det kommer se ut i framtiden, deras visioner samt hur man själv kan tänka miljösmart vid sitt resande. De har ställt upp flera frågor som de sedan svarat på. Jättebra av Fritidsresor, men jag tror de har rätt i det de skrev längst upp på första frågan, att media är längre fram i att resa miljövänligt än vad konsumenterna är. Jag hade ju själv inte tänkt något speciellt på det innan jag började läsa vad bolagen gör för miljön.

Turism är viktigt för Thailand, det är turismen som till stor del har utvecklat infrastrukturen. Många arbetar inom turistnäringen men ändå består turismen bara av ca 6 % av Thailands BNP. Det beror förmodligen på deras stora industri och export av varor, bl.a. ris, kläder, gummi och frukter. Många människor är fattiga i Thailand och är beroende av sitt arbete inom turistnäringen så för dem är turisterna enormt viktiga. Tyvärr innebär det även att sexturismen är enormt stor i Thailand då många människor, mestadels tjejer är outbildade och väljer därför att tjäna pengar genom att sälja sex då det ger mer betalt än att arbeta som en servitris eller liknande.
Thailand har haft många motgångar under 2000-talet. Tsunami 2004, politisk oro 2009 och 2010 och 2011 var stora delar av Thailand översvämmade. Ändå överger inte turisterna Thailand, som mest sjönk turismen 2004 när det var Tsunami, förmodligen för att det drabbade södra Thailand och det är dit flest personer åker. Under den politiska oron 2009 och 2010 sjönk turismen endast lite grann, förmodligen för att det pågick mestadels runt Bangkok och norrut. Man valde helt enkelt att åka till andra platser. Men 2011 när Thailand hade den största översvämningen på många år var det ingen som blev avskräckt, istället höjdes turismen från 15,9 till över 19 miljoner. Thailand är helt enkelt för attraktivt för att avskräcka människor från att åka dit och pga. att det är ”möjligheternas land” kan man välja andra platser att åka till när en plats inte är ”turistvänlig”.

 

 

Kataloger:

Apollo sommar 2012

Apollo Vinter 2012/2013

Vings Värld nr.1 2012

Läs & Res Latinamerika

Fritidsresor vinter 2012/2012

Internetsidor:

http://www.penguin.se/Offer/RundresorandKulturresor/756/DetklassiskaKuba.html
2012-05-27 , 28, 30

http://www.lasochres.se/Resor/Latinamerika/Kuba/Kuba
2012-05-27 , 28, 30

http://www.apollo.se/se/vart-vill-du-resa/nord-ochcentralamerika/kuba/pages/default.aspx
2012-05-27, 28, 30


http://sv.wikipedia.org/wiki/Kuba
2012-05-27 , 28, 30


http://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Cuba
2012-05-27 , 28, 30

http://www.fritidsresor.se/resa/thailand/si-kao/blue-village-exotic-anantara-si-kao-resort-och-spa/?depCode=STO&period=8&source=Inventory&bookingCode=&utm_source=&utm_medium=&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=&q=3882ef4a1d454840847c62c9d40f4f6a
2012-05-30, 2012-06-01, 12, 16

http://www.froden.com/thailand/index.php?page=politics.html
2012-06-01, 12, 16

http://www.thaiwebsites.com/tourism.asp
2012-06-16

http://www.fritidsresor.se/
2012-05-30, 2012-06-01, 12, 16

 

 

 

 




Kommentarer




Kommentera inlgget hr!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihg mig?

Trackback